Pedagog specjalny
Zajęcia prowadzi Pan Łukasz Stolarski w poniedziałki i piątki w godzinach 12 - 17.
Zadania Pedagoga specjalnego:
Współpracować z zespołem mającym opracować dokumentację dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w tym IPET i WOPFU.
Współpracować z nauczycielami, wychowawcami, ale także innymi specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu i w placówkach wspierających dzieci, ale także z rodzicami oraz uczniami. W ramach tej współpracy będzie mi. n. rekomendowania dyrektorowi działań w zakresie zapewniania aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci w życiu przedszkola, szkoły, diagnozować indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów, przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki.
Wspierać nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w kontekście doboru metod, form pracy, określaniu potrzeb uczniów, ale także ich mocnych stron.
Udzielać pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom ale także nauczycielom.
Współpracować z podmiotami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, w tym np. z ;
poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny, kuratorem sądowym i innymi.
Psycholog
Godziny pracy psychologa:
Pobierz:
Broszura "Dzieci w wirtualnej sieci"
Logopeda
Zajęcia logopedyczne w przedszkolu prowadzi Pani Małgorzata Sadlak.
Kiedy należy szukać pomocy u logopedy?
Pomyśl o swoim dziecku i zastanów się, czy:
Masz wrażenie, że dziecko źle słyszy
Zauważasz zmiany anatomiczne w budowie narządów mowy dziecka (języka, podniebienia, zgryzu, zębów)
Dziecko mówi przez nos – jak przy katarze, zatkanym nosie - mimo, że nie jest chore
W trakcie mówienia dziecko powtarza sylaby (np. ko – ko – koza), wyrazy (np. Daj mi mi mi lalkę), zacina się (może to być tzw. niepłynność rozwojowa, która minie z wiekiem, ale może to być również objaw jąkania)
Podczas wymowy głosek s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź dziecko:
wsuwa język między zęby
układa go niesymetrycznie, co daje dźwięk poświstu charakterystyczny dla mowy Kaczora Donalda
Podczas wymowy głoski r :
-głoska brzmi jak w języku francuskim lub niemiecki
-dziecko wymawia ją gardłowo
Dziecko ma 6-7 miesięcy:
nie gaworzy;
nie odwraca głowy w kierunku dźwięków
Dziecko ma 12 miesięcy:
nie kojarzy słów z osobą lub przedmiotem („gdzie jest tata/ miś?”)
nie wykonuje prostych poleceń
nie wypowiada ze zrozumieniem pierwszych słów
Dziecko ma 2 lata:
zapytanie „co to jest?” nie nazywa przedmiotów
nie posługuje się prostymi zdaniami
nie wykonuje prostych poleceń („Daj mamie piłkę”)
Dziecko ma 3 lata:
nie mówi wcale
wymawia jedynie pojedyncze i proste wyrazy
wypowiada się bardzo płynnie, ale język którego używa nie jest adekwatny do wieku: mówi językiem dorosłych, jego wypowiedzi są poważne, pozbawione intonacji, melodii; stosuje dziwactwa językowe (np. wszystkie wyrazy w zdaniu rozpoczynają się od tej samej głoski), ma fenomenalną pamięć (np. może wiele razy powtarzać słowo w słowo relacje z zawodów sportowych, dialogi z filmu, treść wiadomości). Takie sytuacje mogą (ale nie muszą) świadczyć o zaburzeniach ze spektrum autyzmu
Dziecko ma 4 lata:
nie wymawia głosek k, g - zamienia je na t, d (zamiast „kogut” mówi „todut”)
głoski s, z, c, dz zamienia na ś, ź, ć, dź
głoski dźwięczne zastępuje bezdźwięcznymi np. b na p (zamiast „buda” mówi „puta”,), w na f (zamiast „woda” – „fota”)
Dziecko ma 5 lat:
nie wymawia głosek sz, ż, cz, dż (np. zamiast „szafa” mówi „safa”)
nie używa zdań rozwiniętych
nie zadaje pytań
Dziecko ma 6 lat:
nie wymawia głoski r (zamiast „rower” mówi „lowel” lub „jowej”)
nie potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące treści bajki, opowiadania
popełnia wiele błędów gramatycznych
Jeżeli którykolwiek z wyżej wymienionych punktów odnosi się do Twojego dziecka – nie zwlekaj.
Zgłoś się do logopedy!
Przyczyny wad wymowy są różnorodne, na przykład:
Problemy związane z budową narządów artykulacyjnych: krótkie wędzidełko podjęzykowe, obniżone napięcie mięśniowe w obrębie narządów artykulacyjnych lub niska sprawność mięśni języka, warg, policzków; wady zgryzu, ubytki w uzębieniu.
Dłuższe niż to konieczne ssanie smoczka, korzystanie z butelki;
Podawanie maluchowi nieodpowiedniego do wieku dziecka pokarmu: produkty miksowane, papki i kaszki, znikoma obecność pokarmów „wymagających gryzienia”;
Zaburzenia słuchu;
Wyręczanie dziecka w mówieniu; ograniczenie komunikacji z otoczeniem;
Nadmierna obecność telewizji i innych ekranów w życiu dziecka;
Bagatelizowanie przez rodziców problemu, jakim jest wada wymowy; z wad wymowy się nie wyrasta.
Zajęcia z logopedą. Dzieci patrzą w lusterko. Wykonują ćwiczenia.
Dwójka czieci siedzi przy stoliku. Dmuchają przez słomki na papierowe kulki
Terapeuta Pedagogiczny
Zajęcia terapii pedagogicznej prowadzi Pani Monika Miszczak
Wtorki i czwratki 11.30 - 14.30 lub 8.30 - 11.30 (zamiennie)
Cele terapii pedagogicznej:
stymulowanie rozwoju dziecka – jest to cel nadrzędny,
wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach,
eliminowanie niepowodzeń emocjonalno – społecznych i ich konsekwencji.
Terapię pedagogiczną na terenie naszego przedszkola prowadzimy w formie indywidualnej i grupowej.
Podczas zajęć pedagogicznych, wspieramy dziecko we wszystkich sferach jego rozwoju stymulując rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny. Każda aktywność dobierana jest indywidualnie w zależności od potrzeb dziecka tak, by jednocześnie edukowała oraz dawała radość i zabawę! Bawiąc się z dziećmi szczególną uwagę zwracamy na usprawnianie funkcji słuchowych, wzrokowych, ruchowych i ich właściwej koordynacji. Stymulujemy i wspieramy rozwój potrzeb i oczekiwań dzieci związanych z poznawaniem świata, potrzebą aktywności.